Народният певец Петър Георгиев – за мънистените плетива и накитите, които са неизменна част от народното облекло ~ из “историите на Майсторите плетачи”

Героят на днешната история е родом от горнооряховското село Писарево и целият му живот е обвързан с българското фолклорно наследство. Петър Георгиев е народен певец и фолклорист, а в момента работи в своето родно Писарево сред народни песни и “изворен и автентичен фолклор”. Завършил е Националното музикално училище „Панайот Пипков” в гр. Плевен със специалност „Гайда” и ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” със специалност „Народно пеене”. Носител е на престижната награда „Пазител на традициите” за 2014 г., но зад гърба си има редица отличия, сред които наградата „Борис Машалов” за 2014 г., наградата „Ряховски камък” на Съюза на журналистите в Горна Оряховица и много други. От години той работи и като художествен ръководител на групи за изворен фолклор, които също са печелили редица награди.

Петър Георгиев е известен и със своята богата колекция от автентични носии от различни краища на страната. В едно друго свое интервю той споделя, че “почти всички са над стогодишни […] стремя се да знам историята на всяка една от тях, защото те са като съкровищници. По този начин споменът за човека, който я е притежавал, продължава да живее дълги години”. 

Това, което научих за Петър е… че той умее и да плете! Неговите мънистени плетива съвсем достойно красят носиите и продължават красивата традиция на един “домашен занаят”, който е практикуван все още предимно от жени. За всичко останало разказва самият Петър… 

ҩ ҩ ҩ

– Разкажи ми за себе си.

Казвам се Петър Георгиев и за хората съм познат най-вече като народен певец. Занимавам се с народна музика от малък, а по-късно фолклорът и етнографията станаха мое ежедневие. Израснал съм в едно малко горнооряховско село, носещо името Писарево. Там за пръв път се запознах и с фолклора. Както средното, така и висшето ми образование са свързани с музиката и фолклора. От там идва и интересът ми към носиите, а от там и към накитите, които са неизменна част от народното облекло. Днес мога да се похваля, че имам една красива колекция от народни носии от почти всички краища на България.

Petar2
Изработка: Петър Георгиев. Снимка: личен архив на певеца.

В съвременното общество „плетенето“ често е приемано като женско занимание. Как така започна да плетеш мъниста и кое те привлече в тях?

– Много обичам да казвам, че всичко е станало съвсем случайно, но в същото време знам, че случайни неща в живота няма. Преди няколко години, дори вече не помня къде, но видях такива накити и ми стана много любопитно. По това време бях активен член на работилница „Седянка“ и в един разговор с Любка Любенова тя ми каза – “Данчето от Смолян ги изработва, потърси я да те научи”. Данчето е в Смолян , аз съм в северна България, къде да хукна да я търся – нито я знам, нито я познавам, казвам й – дай някой на близо да ми покаже как става. Тогава Любка в лекарския й кабинет ми показа самата техника. Нямах търпение да се прибера и да направя нещо сам. Тогава вече се свързах с Йорданка Цветкова от Смолян, която и до ден днешен ми съдейства, съветва, дава ми схеми, обяснява ми и за разлика от другите майсторки не крие занаята, а на драго сърце обяснява и помага. Съвсем на скоро се запознах и с Елка Иванова, която също бе любезна и ми съдейства със схеми. Интересът ми към тези накити не стихва и всяко изработено бижу за мен е предизвикателство.

Petar3
Изработка: Петър Георгиев. Снимка: личен архив на певеца.

– От твоя разказ разбирам, че ролята на учителя наистина е съществена част от занаята?

Както вече споменах, Любка Любенова ми показа самата техника. По-късно видях, че и в Интернет има достатъчно клипчета и схеми. Но тя бе човекът, който нагледно ми показа какъв е чалъма.

Petar6
Изработка: Петър Георгиев. Снимка: личен архив на певеца.

– Какво правиш с всички готови накити?

– Ако трябва да съм честен, почти всичко съм подарил на приятели, познати. За мен съм запазил само такива, които ми вършат работа за носиите. Съвсем на скоро правих два косичника за Музея в село Лозен, общ. Любимец. Снимахме ги на фестивала в същото село, организирано от моя приятел Христо Янъков, който всъщност ме помоли да ги изработя за музея в неговото село.

21268943_10203596794877161_366278881_n
Косичник, по който Петър Георгиев изработва идентичен за Музея в село Лозен.

 

Имаш ли си любим модел?

– Май всеки нов ми става любим 🙂

Petar7
Изработка: Петър Георгиев. Снимка: личен архив на певеца.

– Познаваш ли други мъже плетачи?

– Замислям се, но май не. Всъщност всички майстори, които познавам, май са все жени и все ни е срещнал Facebook.

– Спомняш ли си като малък да са ти връзвали бабите „мънисто“/“синче“ против уроки?

– Нямам спомени, може би защото съм нямал баби около себе си.

Благодаря ти за това интервю.

Petar4
Изработка: Петър Георгиев. Снимка: личен архив на певеца.

 

ҩ ҩ ҩ

Leave a Reply

