Магията на триъгълника ~ През “Абракадабра” до Родопите ~

Триъгълниците, особено равностранните триъгълници,  са една от най-разпространените магически и апотропейни/предпазни форми. Примери за тях могат да бъдат намерени в почти всички краища на света и тяхната употреба е обвързана с различни народни и религиозни вярвания.

1e56b13e96760628b5329dee6aba8b1c
Триъгълен амулет, изработен от мъниста, метал и монети. Произход: Палестина. Снимка: British Museum 

Един от най-интересните примери, останали в историята е от времето на древноримския лекар Серенус Самоникус. Той бил личен лекар на римския император Каркала и станал известен със своята книга Liber Medicinalis или De Medicina Praecepta Saluberrima. В 51-ва глава на същата книга, Серенус Самоникус препоръчва на болните от малария следния лек – да носят заклинанието “Абракадабра”, написано многократно под формата на триъгълник, прибрано в ръчно изработен талисман от кожа, дърво или метал в същата триъгълна форма. Този амулет станал познат с името “Аbracadabrangle” (Триъгълник “Абракадабра”). Докторът старателно обяснявал на своите пациенти, че силата на този амулет ще накара болестта сама да си иде и този изпитан метод бил използван не само от един или двама римски императори. 

tumblr_n7nhdlVrCC1tqrkgjo1_1280
Т.нар. “Abracadabrangle”, споменат за първи път от древноримския лекар Серенус Самоникус. Снимка: Internet. 

Това е само един от примерите как тази геометрична форма влияе върху вярата на хората в нейните безусловни сили срещу “лошите демони” и болести. И това съвсем не е случайно, предвид факта, че още от Древността триъгълната форма е приемана като символичен израз на самата Вселената и това, което е отвъд физическата форма и материалния свят. Триъгълникът е свързван и с Божествения Абсолют, с мъжкото и женското начало, с хармонията и Сътворението, с триединството на Божественото проявление и силите на природата. В общи линии, неговата символика е разностранна и изпълнена със скрити мистични послания и може да бъде открита както в езичеството, християнството, така и в други религиозни течения.

triugulnici
Триъгълните украшения, изработени от бабите от родопското село Дряново. Снимка: Сукница / Деница Стоянова. 

Що се отнася до мънистените триъгълници от Родопите, те също имат апотропейно/предпазно значение. Най-често срещани са те като украса на глава / шапка, основно при млади жени и деца. Наименованията на тези тръгълничета са различни – “гачка”, “крачоле”, “муска”, “кичилка” в зависимост от региона. Мюсюлманското население в Лудогорието ги нарича “машаллах”, както по този начин ги наричат и в Турция. Много сходни с родопските и анадолските мънистени амулети са тези от Западна Азия, Северна Африка, Пакистан и Афганистан и понякога мога да бъдат открити съвсем подобни образци в различни краища на земята. Това говори за универсалната им символика и за едновременната им употреба, независимо от религия и дистанция във времето.

195e7b5539181146f7711746e8acb29b
Гердан-амулет от Афганистан, съвременна изработка. Снимка: Pinterest. 

Фолклорното мислене по българските земи обръща специално внимание на всички онези преходни моменти и природни цикли, които влияят върху хода на човешкия живот. Особено важни са годишните празници, празниците, свързани с реколта и жътва и др.; както и годежа, сватбата, раждането. И когато момата става съпруга, а съпругата – майка, тя преминава от едно състояние в друго и именно в тези “преходни” моменти народът е вярвал, че тя има нужда от допълнителна защита. Ролята на амулетите в тези променливи, изпълнени с невидими опасности състояния, е наистина значима. Мънистата са включени в изработката на тези амулети, затова можем да открием и толкова много примери на мънистени украси и допълнителни декорации към колани, косичници, чорапи, ризи и др., които съставят празничното народно облекло на българина. 

E-05682-1,2
Накити за шапка, муски. С. Кирково, ХХ в. От колекцията на Регионален исторически музей „Стою Шишков” – Смолян.

Разбира се, всяко семейство е искало да опази своята дъщеря или бъдеща снаха от “лоши” очи и по този начин да гарантира нейното здраве и плодовитост, които са свързани пряко с продължаването на рода. В своето изследване “Мънистени украси и аксесоари в музейните фондове”, Десислава Тихолова пише:

“Най-голямо разнообразие по имена и форми се наблюдава в наименованията на мънистените аксесоари, които са неделима част от схемата на забраждане или украсяват допълнително главата на булката и невестата. […] Използваните накити се разполагат в местата по челото, под брадата, вертикално и симетрично от двете страни на лицето, по върха на главата – под формата на различни фигури, характерни за съответния регион, както и по задната част на забраждането, където е бил до този момент косичника, осигуряващ апотропейно момата.” 

e2a808a8bd74c98d7ea6116ef826d7af
Традиционен косичник от тюркменското село Keçiborlu, Турция. Снимка: Pinterest

Същите мънистени триъгълници, които познаваме от бабите в Родопите, някога са били закачвани симетрично от двете страни на лицето на булката / момата. 

В Турция, мънистените триъгълници са закачвани както от двете страни на лицето, така и са обрамчвали булчинския колан на девойката. Често върху него е било изписвано с мъниста “машаллах” – добре познатата благословия, която мюсюлманите по целия свят използват, когато видят бебе, малко дете, красива жена или възкликнат на нещо хубаво, което тъкмо са чули или видели.  “Машаллах” има арабски произход и означава “както е рекъл Бог”, “каквато е волята Божия” и произнасянето на тази благословия има за цел символично да предпази обекта на възхита, т.е. да го предпази от уроки. Затова съвсем не е случайно изписването на думата върху този тип мънистени амулети, защото по този начин неговата защитна сила се увеличава.

a649b2296a130a0396ed79cb380a7aca
Традиционен булчински колан от тюркменско село в област Афион, Турция, 1975 г. Архивна снимка от колекцията на Kavak/Antwerpen

В съвременното общество тези триъгълници имат по-скоро декоративна функция, но в някои части на Северна Африка и Азия те все още играят ролята на амулети. Може да ги видите дори закачени на огледалото в колата “против уроки” и инциденти по пътя. 

За други мънистени амулети по българските земи и за техните скрити послания ще ви разкажа в някоя друга История от света на мънистата

Untitled
Съвременни мънистени амулети. Снимка: Wearable Heritage

Следва продължение ~ 

Автор: Деница Стоянова 

Източници:

 “Мънистени украси и аксесоари в музейните фондове”. Едно изследване на Десислава Тихолова от РИМ – Русе

http://www.museumsmolyan.eu/gallery_manista.html

https://www.wearableheritage.com/over-2-c1cpt?page_id=266

Advertisements

One thought on “Магията на триъгълника ~ През “Абракадабра” до Родопите ~

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s